«Jeg føler jeg har nådd mine mål – og mer – på alle eksamenene der jeg brukte EnkelEksamen i forkant»
For Thea, 21 år fra Notodden, som studerer økonomi og ledelse med regnskap som fordypning, var studiehverdagen lenge preget av stress og vansker med å komme i gang.
«Jeg slet med konsentrasjonsvansker og syntes det var vanskelig å finne ut av hvor jeg skulle begynne med arbeidet. Pensumbøkene var også ganske tunge», forteller hun.
Hun merket tidlig at det ikke var nok å lese side etter side – hun trengte noe som gjorde fagene mer oversiktlige og håndterbare.
«Jeg har tatt flere ulike fag, som statistikk, mikroøkonomi og makroøkonomi. På statistikk brukte jeg EnkelEksamen for å bestå konteeksamen, mens i de andre fagene har jeg brukt det for å få bedre karakter enn C».
Struktur som gir mestring
EnkelEksamen hjalp Thea med å bryte ned fagene i konkrete, håndterbare deler – og å finne fokus igjen.
«Det jeg liker best, er at kursene er så oversiktlige. Jeg får forklart pensum på en enkel måte, og slipper å lete meg gjennom hundre sider med teori for å forstå det viktigste.»
Etter å ha brukt EnkelEksamen i flere fag, opplevde hun at læringen gikk fra å føles overveldende til å bli motiverende. «Jeg føler jeg har nådd mine mål – og mer – på alle eksamenene der jeg brukte EnkelEksamen i forkant.»
Små steg – store resultater
I fag som statistikk ble forskjellen særlig tydelig.
«Jeg brukte EnkelEksamen da jeg tok konteeksamen, og det gjorde alt mye lettere. Jeg forsto oppgavene og klarte endelig å jobbe målrettet.»
Hun fant også ut at nøkkelen lå i repetisjon og praktisk øving – ikke i å lese alt.
Jobbe med oppgaver og repetere oppgaver er veldig viktig. Man trenger ikke lese en hel pensumbok for å få et bra resultat på eksamen
Konsentrasjon og selvtillit i ett
For Thea handler ikke suksessen bare om bedre karakterer – men om å ha funnet en måte å lære på som faktisk passer henne.
«Jeg har lært at det går an å få kontroll selv om man sliter med konsentrasjon. EnkelEksamen gir meg en struktur som gjør at jeg faktisk får gjort det jeg skal».
Nå avslutter hun bachelorgraden med bedre mestringsfølelse og motivasjon enn noen gang.
Det viktigste jeg tar med meg, er at læring ikke trenger å være tungt. Når du finner verktøyene som passer deg, blir det både enklere og morsommere
Få struktur og ro – og effektiv læring, slik som Thea
SØK1010
Makroøkonomi – USN
SAM2000
Samfunnsvitenskapelig metode – USN
MET1010
Statistikk for økonomer – USN
SØK1000, MIK2000
Mikroøkonomi – USN
BØK2000
Driftsregnskap og budsjettering – USN