Produsentoverskudd i frikonkurranse tilsvarer differansen mellom markedsprisen varen blir solgt for i markedet, og den laveste prisen produsenten er villig til å selge varen for. For eksempel er likevektsprisen i markedet på en genser 50 kr. Likevel koster det produsenten kun 30 kr å produsere den, og er derfor det laveste produsenten ville solgt varen for. Differansen mellom hva varen faktisk blir solgt for, og hva det koster å produsere den, er 20 kr. Dette vil være produsentoverskuddet. Altså:
Produsentoverskudd = Likevektspris – Minste tilbyderpris
Produsentoverskudd = 50 – 30 = 20
Eksempel: hvordan regne ut produsentoverskuddet
Vi fortsetter med eksempelet vi tok for oss ovenfor, der et frikonkurransemarked har følgende etterspørsel- og tilbudskurve.
Etterspørselskurve: P = 200 – 2x
Tilbudskurve: P = 20 + 2x
Vi fant tidligere at likevekten er 45 enheter til en pris på 110. Produsentoverskuddet finner vi ved arealet av trekanten mellom likevektsprisen og tilbudskurven. Det regnes ut slik:
Vi vet allerede hva likevektsprisen og likevektsmengden er, og vi må derfor avgjøre hva den den minste tilbyderprisen er. Den minste tilbyderprisen til produsenten finner vi der tilbudskurven krysser pris-aksen. I dette tilfellet er det der P = 20, som vi kan se ved konstantleddet til tilbudskurven. Dette vil regnes som den laveste prisen produsenten er villig til å tilby, og vi kan dermed regne ut produsentoverskuddet.