Under frikonkurranse er det samfunnsøkonomiske overskuddet gitt ved summen av konsumentoverskuddet og produsentoverskuddet. Det tar høyde for overskudd som oppnås fra både konsumenten og produsenten sin side.
Samfunnsøkonomisk overskudd = Konsumentoverskudd + Produsentoverskudd
Under likevekten i frikonkurranse har konsumenten tilpasset seg slik at prisen er lik den marginale betalingsvilligheten, og produsenten har tilpasset seg slik at prisen er lik marginalkostnaden. Dette er kravet til maksimering av samfunnsøkonomisk overskudd, noe som tilsier at likevekten i frikonkurranse maksimerer det samfunnsøkonomiske overskuddet.
Regneeksempel: finne det samfunnsøkonomiske overskuddet
Vi fortsetter med eksempelet vi tok for oss ovenfor, der et frikonkurransemarked har følgende etterspørsel- og tilbudskurve.
Etterspørselskurve: P = 200 – 2x
Tilbudskurve: P = 20 + 2x
Vi har funnet ut at KO = 2025 og PO = 2025.
Det samfunnsøkonomiske overskuddet utgjør begge trekantene som representerer konsument- og produsentoverskuddet. Summerer vi disse finner vi dermed frem til svaret:


Finn ditt Mikroøkonomi-fag tilpasset ditt studiested
SAM2
Mikroøkonomi – NHH
SØK 3520
Mikroøkonomi
MIO1100
Mikroøkonomi – Kristiania
SMØ1001, SMF2291, AE201615
Mikroøkonomi – NTNU
BØK265
Mikroøkonomi – UiS
SOK-1002
Mikroøkonomi – UiT
SØK1000, MIK2000
Mikroøkonomi – USN
BØA203
Mikroøkonomi 1 – HVL
ØKA1020, SSAM120, 3SAM120
Mikroøkonomi 1 – Høgskolen i Innlandet
SØK 1101
Mikroøkonomi 1 – Siviløkonom
ECON1210
Mikroøkonomi 1 – UiO
ØASØK1000
Mikroøkonomi I – OsloMet

