Hvordan analysere lønnsomhet i kundesegmenter?

Skal du analysere lønnsomhetssituasjonen til en bedrift? Lurer du på hvordan hvordan du anlayserer lønnsomheten til kundesegmentene? Hvilken metode du skal bruke? Det finnes mange ulike fremgangsmåter for å analysere lønnsomhet. I dette innlegget skal vi se på en av disse, som kan være hensiktsmessig å benytte i prosjektoppgaven i Markedsføringsledelse.

Hva er lønnsomhet?

Det kan virke opplagt at dersom noe er lønnsomt, så er det positivt for bedriften. Det finnes imidlertid flere måter å se på lønnsomhet. Hvis du skal skrive en prosjektoppgave i markedsføringsledelse, vil det være naturlig og tilstrekkelig å ta utgangspunkt i en enkel lønnsomhetsanalyse. Det gjør vi ved å se på salgsinntektene for et gitt kundesegment oppimot kostnadene tilknyttet det aktuelle segmentet. Det er imidlertid ikke sånn at lønnsomhet kommer til syne kun ved å se på hvor mye fortjeneste man har for et gitt segment. For å kunne si noe om lønnsomheten til et segment må vi se på fortjenesten som en prosentandel av salgsinntektene.

Hvordan regne ut lønnsomhet?

For å komme frem til lønnsomheten for et gitt segment, som prosentandel av salgsinntektene kan det være lurt å sette opp dette i en tabell i Excel.
I en slik tabell setter man opp følgende punkter:

  • Totalt antall solgte produkter i hvert segment
  • Salgsinntekter i hvert segment
  • Fordeling av faste kostnader
  • Variable kostnader
  • Segmentets lønnsomhet (Salgsinntekter – Faste kostnader – Variable kostnader)
  • Segmentets lønnsomhet i prosent (Segmentets lønnsomhet / salgsinntekter x 100) (Eks. 1.250.000 / 16.000.000 = 0.0781 x 100 = 7.81%)
Eksempel på tabell

Hvorfor regne ut segmentenes lønnsomhet?

Formålet med å analysere lønnsomheten er å få innsikt i hvilke kundesegmenter som er mest lønnsomme, og videre hvordan man skal vekte fordelingen av fremtidige markedsføringsbudsjetter.
Det er viktig at man ikke bare ser på lønnsomhet i form av fortjeneste. Årsaken til at vi ønsker å se lønnsomheten i form av fortjenester som prosentandel av salgsinntektene, er for å se om det kan være lønnsomme segmenter, som ikke nødvendigvis bidrar like mye til bedriftens overskudd. På denne måten kan vi identifisere om det er segmenter bedriften bør vurdere å fokusere mer av sin markedsføring mot, for å øke salget. Eller for å se om det kan være mulig å redusere kostnadene knyttet mot å nå mindre lønnsomme segmenter, uten at det går utover antall solgte produkter og salgsinntektene i segmentet.

Sjekk ut videoen i kurset som tar for seg analyse av kundesegmentenes lønnsomhet.

Finn ditt Markedsføring og markedsføringsledelse-fag tilpasset ditt studiested

Logistikk og bærekraftige forsyningskjeder

MRK 3521

Logistikk og bærekraftige forsyningskjeder

Bedriftsmarkedsføring, salg og forhandlinger

MRK 3502

Bedriftsmarkedsføring, salg og forhandlinger

Bærekraftig markedsføring

MRK3512

Bærekraftig markedsføring

Markedsføring grunnkurs - NTNU

MRK1001, AM101108, SMF1196, SMF1196F

Markedsføring grunnkurs – NTNU

Markedsføringsledelse - USN

MAR1000

Markedsføringsledelse – USN

Markedsføring - OsloMet

ØAADM1001

Markedsføring – OsloMet

Markedsføringsledelse

MRK 3414

Markedsføringsledelse

Forbrukeratferd - Kristiania

6332

Forbrukeratferd – Kristiania

Markedsføring og forbrukeratferd - Kristiania

MOF1100

Markedsføring og forbrukeratferd – Kristiania

Forbrukerpsykologi

MRK 3481

Forbrukerpsykologi

Forbrukeratferd - USN

MAR2000

Forbrukeratferd – USN