Hvordan velge bedrift til prosjektoppgaven i Strategi?

Skal du ha faget Strategi på BI og lurer på hvilken bedrift du skal velge til prosjektoppgaven? Det er flere ting det er lurt å tenke over før du velger. Nedenfor deler vi våre fem beste tips.

Har du lest deg igjennom tipsene? Prøv vårt kurs i strategi fra BI!

#1 Velg en bedrift hvor du kjenner noen ansatte

For å skrive en god oppgave er det viktig at du får tilgang til nok informasjon. Vi anbefaler at du avtaler et intervju med bedriften, slik at du kan stille spørsmål og få bedre oversikt over bedriften. Hvis du kjenner noen som er sjef i en bedrift, er det nok lettere å spørre om informasjon og det vil gjøre hele skriveprosessen lettere.  

#2 Bedriften bør ha eksistert i noen år

Det er lurt å velge en bedrift som har eksistert i minimum 3-4 år. I prosjektoppgaven er det anbefalt at du blant annet analyserer historisk regnskapsdata, og for nye selskaper finnes ikke slik data. Derfor er det lurt å finne en bedrift som har eksistert noen år, istedenfor en som er helt ny.

#3 Velg en bedrift som kan ta egne strategiske valg

Det er ikke alle bedrifter som tar egne strategiske valg. Bedrifter som individuelle Rema 1000 butikker har ikke noe særlig påvirkningskraft på egen strategi. Ofte så er det et hovedkontor som tar strategiske beslutninger på vegne av alle de individuelle butikkene. Butikkene har altså begrenset med muligheter, og det gjør det derfor vanskelig å skrive om slike bedrifter.

#4 Velg en mellomstor bedrift

Det er lurt å velge en mellom-stor bedrift. Du bør velge en bedrift som faktisk har mulighet og kapasitet til å gjennomføre strategiske endringer.  Store bedrifter består ofte av flere avdelinger eller datterselskaper som driver med forskjellige ting. Slike selskaper vil være vanskelig å analysere, fordi de rett og slett er for store.  Små selskaper – som for eksempel enkeltmannsforetak, har ofte ikke økonomi eller nok ansatte til å gjennomføre større strategiske endringer. Det er derfor veldig begrenset hvilke strategiske tiltak du kan anbefale dersom bedriften er for liten.

#5 Velg en bedrift du har lyst til å skrive om

Det er lurt å velge en bedrift som du synes virker interessant. Er det kanskje noen bedrifter du synes er litt kule? Kanskje det finnes en bedrift du kunne tenke deg å jobbe for i fremtiden? Mange bruker strategioppgaven til å få en fot innenfor. Det kan være fordi de har lyst til å skrive bacheloroppgave om bedriften senere, eller fordi de kunne tenke seg å jobbe der i fremtiden. Uansett grunn, strategioppgaven kan være en fin måte å komme i kontakt med kule bedrifter på.

Om du skal skrive prosjektoppgave i Strategi til høsten anbefaler vi at du tar en titt på det splitter nye kurset vårt i faget! Der finner du videoer som gjennomgår de viktigste analysene, samt masse gode tips til oppgaven.