Det å studere hjemme, i omgivelser du normalt forbinder med å slappe av … er skikkelig vanskelig. Bruk Pomodoro-teknikken for å få bedre struktur på studiehverdagen. 

Vi kjenner alle til følelsen av å ikke komme i gang og av å utsette det du egentlig bør gjøre – når du egentlig skal studere. Pomodoro-teknikken er en enkel og effektiv teknikk som kan hjelpe deg over denne kneika.

5 enkle steg med Pomodoro-teknikken

Steg 1

Bestem deg for én spesifikk oppgave du skal jobbe med.

For eksempel øve på derivasjon med kjerneregelen i matematikk, gjøre en tidligere eksamensoppgave i Finans eller lese et kapittel i psykologi. Velg kun én oppgave du skal jobbe med.

Steg 2

Sett en timer til å telle ned fra 25 minutter. Du kan bruke en kjøkkenklokke eller mobilen din, men legg mobilen bort. 

Steg 3

Sett i gang med fokusert arbeid på oppgaven du har valgt for den første Pomodoro-økten. Når du blir distrahert, skriver du ned hva som distraherte deg på et A4-arket eller i kladdeboka. Fristelser kan være å sjekke mobilen, sjekke VG.no eller la tankene vandre og tenke på noe helt annet.

Steg 4

Når klokken ringer tar du en femminutters velfortjent pause. Ikke ta pausen på det samme stedet som du arbeider. Gjør deg opp en idé og skriv ned hva du skal jobbe med i neste Pomodoro-periode. Husk også å sette en hake et sted på arket eller i kladdeboka. Hvis du også legger til en belønning etter hver økt, så forsterker du virkningen av pausen. 

Steg 5

Etter pausen så kjører du gjennom prosessen én gang til.

Du skal du altså ha fire haker på arket ditt. Se på dette som et grønt lys til å ta en ordentlig pause.

Tilpass teknikken til dine behov

Bruk Pomodoro-teknikken som et rammeverk for å strukturere studiehverdagen din. Tilpass tidsintervall slik at det passer deg – du kan for eksempel jobbe i 50 minutter og ta en 10 minutters pause. 

Jeg håper dette hjelper deg til en bedre studiehverdag – lykke til!